Nødstop sikrer mod krængning og forlis
Tre muslingefartøjer er med til at udvikle og afprøve et nyt elektrisk hydraulisk nødstop-system. Det sikrer fartøjet mod krængning og forlis
ELEKTRA L560 er det første fartøj, der begyndte at afprøve det nye nødstop-system. LAURA L253 får det monteret, inden sæsonen går i gang her i marts. Og LIDEN KIRSTEN T229 er i øjeblikket ved at få systemet sat på det nødstop, som fartøjet allerede har.
De foreløbige meldinger er særdeles positive, men alle tre fartøjer skal nu teste nødstop-systemet i et halvt års tid. I det øjeblik de siger god for systemet, så er det klar til, at kollegerne kan bestille det. Og alle nogle og fyrre muslingefartøjer kan bruge det – og det uanset om fartøjet har en eller to skrabere.
Tragisk baggrund
Det elektrisk, hydrauliske nødstop er blevet udviklet på en tragisk baggrund – nemlig tre forliste muslingefartøjer. Det gik ud over JENS SUND L500 og SINE E63. Lykkeligvis var der ingen fiskere, der satte livet til. Det seneste uheld ramte PREMOCO L917. Da det forliste i oktober 2003, omkom tre fiskere.
Det var umiddelbart herefter, at Fiskeriets Arbejdsmiljøråd samlede Limfjordsfiskerne til et møde i Glyngøre for at høre deres bud på, hvordan sikkerheden kunne blive bedre. Deres stærkeste bud var netop det nye nødstop-system.
Herefter er Arbejdsmiljørådet gået ind i et samarbejde med nogle af fartøjerne og firmaet Hydropower. Også den lokale smed i Nykøbing Mors, Flemmings Skibsservice, er med. Det er ham, der har monteret systemerne.
Det virker prompte og hver gang
Nødstop-systemet er effektivt og giver sikkerhed. Det gør det til en god investering, siger skipper, der har testet det i 3-4 måneder
Kaj Møllers fartøj ELEKTRA L560 har en rimelig god stabilitet. Det har fuld stabilitet ud til 28 grader. Men jo mere fartøjet krænger herudover, jo dårligere bliver evnen til at rette sig selv op igen. Derfor er vinkelalarmen på det nye nødstop-system sat til at slå hydraulikken fra, hvis fartøjet krænger ud over 25 grader.
– Vi vil være på den sikre side. Så hvis skibet kommer ud for en større krængning, end stabiliteten kan tåle, og det vil sige ved de 25 grader, så slår nødstop-systemet elektriciteten fra og firer skraberen ud i den side, skibet krænger til. Herved retter skibet sig selv op igen.
Det fortæller skipper Kaj Møller.